El proper Festival Sónar 2025, que tindrà lloc del 12 al 14 de juny a la Fira de Barcelona, està immers en una controvèrsia a causa de la seva associació indirecta amb l'empresa de capital privat KKR. El fons, acusat d'invertir en empreses israelianes vinculades a la tecnologia de vigilància i l'equipament militar utilitzat a Gaza, ha provocat crítiques generalitzades i ha provocat una onada de retirades d'artistes i crides a boicots.
Una onada creixent de cancel·lacions
En les darreres setmanes, més de 50 artistes i col·lectius han anunciat que ja no participaran a l'edició d'enguany del Sónar. Entre els que cancel·len hi ha noms destacats com Julianna Huxtable, Animistic Beliefs, ABADIR i DJ Emma, juntament amb institucions culturals com la Universitat Pompeu Fabra, que havien previst col·laboracions durant l'esdeveniment paral·lel Sónar+D.
Les cancel·lacions es produeixen després d'una carta oberta signada per més de 140 artistes que insten el festival a abordar la seva estructura de propietat i la presumpta complicitat en accions contra els palestins. Els organitzadors de la Campanya Palestina per al Boicot Acadèmic i Cultural d'Israel (PACBI) han demanat formalment un boicot al festival, acusant-lo de no complir les demandes ètiques malgrat les declaracions públiques que condemnen el genocidi a Gaza.
El festival respon però les crítiques persisteixen
En resposta a la creixent pressió, el Sónar va publicar un comunicat reafirmant la seva independència del KKR i afirmant que "ni un sol euro" de la venda d'entrades ni dels beneficis no donaria suport a activitats relacionades amb Gaza. Segons el festival, tots els ingressos es reinverteixen en futures edicions, mentre que les decisions operatives romanen completament separades de les inversions del KKR.
El comunicat també va emfatitzar el compromís del Sónar amb els drets humans, afirmant: "Condemnem inequívocament el genocidi comès contra el poble palestí". Malgrat aquestes garanties, els crítics argumenten que el festival no ha anat prou lluny per abordar les preocupacions sobre els seus vincles indirectes amb el KKR. El PACBI va criticar la resposta com a insuficient, assenyalant que el Sónar no va abandonar les associacions amb marques identificades com a objectius prioritaris del BDS, com ara Coca-Cola i McFlurry de McDonald's.
La pressió política augmenta
La reacció s'estén més enllà de la comunitat artística. Grups polítics locals, inclosos representants d'ERC a Barcelona i L'Hospitalet, han instat les autoritats municipals a no proporcionar representació institucional al Sónar. Rosa Suriñach, regidora d'ERC, va declarar: "La connexió entre KKR i festivals com el Sónar o el Brunch Electronik és incompatible amb el compromís de la ciutat amb els drets humans".
A més, la controvèrsia ha posat una tensió addicional a la relació del Sónar amb altres parts interessades. Diversos venedors d'aliments i expositors han retirat la seva participació, cosa que complica encara més els preparatius de l'esdeveniment.
Mesures preses pels organitzadors
Per mitigar la crisi, el Sónar ha implementat mesures destinades a fomentar el diàleg i abordar les preocupacions ètiques. Aquestes inclouen:
Permetre als assistents mostrar símbols de suport a Palestina dins dels límits legals.
Crear un espai dedicat, Stage+D, per a debats sobre temes com el paper de la cultura en els conflictes globals, models de finançament ètics i pràctiques de sostenibilitat.
Explorar col·laboracions amb ONG que treballen per ajudar la població de Gaza, tot i que encara no s'ha confirmat cap organització específica.
A més, el festival ha establert un procediment per al reemborsament de les entrades per a aquells que no vulguin assistir-hi a causa d'objeccions ètiques.
Un debat més ampli sobre cultura i capital
La controvèrsia que envolta el Sónar posa de manifest les tensions més àmplies dins dels sectors musical i cultural pel que fa a la influència de les empreses de capital privat. Els crítics argumenten que els festivals han d'adoptar directrius ètiques més estrictes a l'hora de seleccionar patrocinadors i socis. Mentrestant, els partidaris del Sónar sostenen que el festival opera independentment de les inversions més àmplies de KKR i continua defensant els valors d'innovació, inclusió i responsabilitat social.
A mesura que els debats s'intensifiquen, una cosa està clara: la intersecció entre l'art, l'activisme i les finances continua sent un camp de batalla controvertit. De moment, el Sónar s'enfronta al repte de reconstruir la confiança entre artistes, públic i activistes, alhora que navega per les complexitats d'operar en un món cada cop més polaritzat.
Queda per veure si el festival pot sortir il·lès d'aquesta tempesta, i quines lliçons pot oferir al sector cultural en general.
Més de 50 artistes han cancel·lat la seva participació al Sónar 2025, al·legant els vincles indirectes del festival amb l'empresa d'inversions KKR, que ha estat vinculada a les indústries tecnològiques i de defensa israelianes.